Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa

ćwiczenia nie obciążające kręgosłupaBóle kręgosłupa są coraz powszechniejszą dolegliwością. Wpływa na to głównie siedzący tryb życia, zbyt mała lub zbyt intensywna aktywność fizyczna tudzież nieumiejętne wykonywanie ćwiczeń. Co więcej, mając problemy z kręgosłupem należy pamiętać, iż nie wszystkie dyscypliny sportowe będą w tym wypadku miały korzystny wpływa na zdrowie. Warto więc wiedzieć jak ćwiczyć, aby zniwelować schorzenia kręgosłupa oraz których sportów powinno się wystrzegać, by nie pogorszyć swojego stanu zdrowia.

Główne aspekty wpływające na problemy z kręgosłupem:

  • siedzący tryb życia
  • zbyt duże przeciążenie odcinka lędźwiowego
  • niepracujące i wiotczejące mięśnie brzucha
  • zaokrąglanie się pleców
  • skurczona pozycja pleców wywołująca napięcie mięśniowe
  • ucisk między dyskami

Z tych też względów osoby cierpiące z powodu schorzeń kręgosłupa powinny unikać:

  • wszelkich dyscyplin sportowych i ćwiczeń fizycznych, które wymagają szarpiących ruchów – jak np. boks, rzut oszczepem czy tenis ziemny
  • tych, które nazbyt obciążają szyję, czyli skoki do wody
  • sportów, które zbytnio obciążają kręgosłup lędźwiowy, czyli takich dyscyplin sportowych jak skoki wzwyż, wioślarstwo i biegi na nartach
  • oraz takich, gdzie występuję częste skręty tułowia – jak np. szermierka bądź też gimnastyka sportowa

Jednak oprócz dyscyplin, które mogą niekorzystnie oddziaływać na kręgosłup, są też takie, które mają na niego neutralny bądź nawet leczniczy wpływ. Jedną z nich są ćwiczenia polegające na rozciąganiu. Istotą tych ćwiczeń jest maksymalne wyciągnięcie wszystkich części ciała, tj. szyi, tułowia, ramion i nóg. Dzięki temu i kręgosłup jest skutecznie rozciągany. Warto więc codziennie rano na takie rozciąganie ciała poświęcić jedynie 5 minut. Mimo tak krótkiego czasu ćwiczeń, stan kręgosłupa ulegnie znacznej poprawie.

Inną formą aktywności fizycznej mającej dobry wpływa na kręgosłup jest jazda na rowerze. Angażuje ona zarówno nogi jak i plecy, przez co jest to sport zalecany w profilaktyce kręgosłupa. Należy tu jednak pamiętać, aby siodełko i kierownica były odpowiednio ustawione. A więc siedząc na siodełku noga trzymana na pedale w jego najniższym położeniu powinna być w pełni wyprostowana, natomiast co do kierownicy – opierając się na niej, sylwetka powinna być lekko pochylona.

Kolejną dyscypliną sportową jest pływanie. Wykorzystuje ono wszystkie mięśnie, dzięki czemu świetnie wpływa na ogólny stan organizmu. Co więcej, z racji tego, iż ciało w wodzie jest lekkie, woda pozwala odpocząć stawom i dyskom. Dobrze jest więc pływać przynajmniej 2 razy w tygodniu po ok. 45 minut.

Taniec to fenomenalna forma aktywności fizycznej, która pozwala na jednoczesne ćwiczenie i rozciąganie niemalże wszystkich mięśni ciała. Co tu istotne, sama muzyka działa już relaksująco na organizm dzięki wysyłanym, pod jej wpływem, z mózgu impulsom.

Warto też uprawiać bieganie. Z racji tego, iż angażuje ono bardzo dużą liczbę mięśni, istotnie poprawia wydolność organizmu. Nie należy jednak zaczynać od zbyt szybkiego tempa i zbyt trudnej trasy. Na początku dobrze jest też stosować marszobieg, a z czasem zwiększać tempo oraz długość i trudność trasy. Jedynym przeciwwskazaniem są tu dolegliwości odkręgosłupowe, które podczas wstrząsów związanych z bieganiem mogą się ujawniać.

Ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu są niemalże niezbędne, aby mieć silny i zdrowy kręgosłup. To one sprawiają, iż odcinek lędźwiowy kręgosłupa jest stabilny, dlatego też warto je regularnie stosować.

Co także istotne, aby unikać problemów z kręgosłupem należy odpowiednio podchodzić do uprawiania sportu. Z tego też względu młodzież przed ukończeniem 16. roku życia nie powinna uprawiać sportu profesjonalnie. Wynika to z faktu, iż organizm młodego człowieka ciągle jeszcze rośnie. Co więcej, aby nie borykać się ze schorzeniami kręgosłupa należy dbać o silne mięśnie brzucha i pleców. Pomiędzy sesjami treningowymi organizm powinien mieć również czas na regenerację. Dobrze jest koncentrować się na dyscyplinach ogólnych, które nie mają negatywnego wpływu na kręgosłup tj. np. pływaniu czy jeździe na rowerze. Jeśli jednak wybiera się bardziej absorbujące dyscypliny, należy pamiętać o zabezpieczeniu kręgosłupa i stawów, np. biegając, należy stosować buty o miękkiej podeszwie i wybierać trasy o miękkim podłożu, a grając w tenisa, zakładać opaski na łokcie i nadgarstki.

Aby móc cieszyć się zdrowym kręgosłupem, konieczną jest regularnie podtrzymywana aktywność fizyczna. Obowiązuje tu zasada, iż lepiej ćwiczyć krótko, ale codziennie, aniżeli raz miesiącu, ale intensywnie. Tylko w ten sposób można utrzymać silne mięśnie, które warunkują dobry stan kręgosłupa. W przeciwnym razie mięśnie skurczą, zmniejszą się i w konsekwencji osłabną na czym ucierpi także kręgosłup. Warto o tym pamiętać.

Reklamy
Otagowane , , , , , , , , , ,

6 thoughts on “Ćwiczenia nie obciążające kręgosłupa

  1. free_mind pisze:

    bardzo dziękuję za ten artykuł 🙂 o to mi właśnie chodziło, na pewno się przyda. jedyne do czego mogę się przyczepić to: „młodzież przed ukończeniem 16. roku życia nie powinna uprawiać sportu profesjonalnie”… niestety, jeżeli myśli się o profesjonalnym uprawianiu sportu to trzeba zaczynać wcześnie… wiadomo, nie wpływa to dobrze na organizm, szczególnie jak się okazuje na stawy i kręgosłup, ale osoby zaczynające uprawiać sport po 16 roku życia rzadko mają szansę na zostanie zawodowym, dobrym sportowcem… taki mały dylemat, szczególnie dla rodziców. czy warto ryzykować, że dziecko będzie miało problemy zdrowotne pozwalając mu spełniać marzenia dotyczące zawodowego uprawiania sportu w przyszłości? 🙂

    pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję 🙂

    • Cieszę się, że artykuł sprostał oczekiwaniom. 🙂 Rzeczywiście, aby uprawiać daną dyscyplinę sportową profesjonalnie należy zacząć trening w młodym wieku. Jednak co tu istotne – nie można z jego ilością przesadzać, gdyż organizm się w tym wieku się rozwija, a zbyt intensywny trening może bardzo niekorzystnie wpłynąć szczególnie na układ kostny. Dlatego też do wszystkiego należy podchodzić ze zdrowym rozsądkiem. 🙂

      pozdrawiam 🙂

      • free_mind pisze:

        wszystko co piszesz to prawda, ale niestety niewiele osób tak na to patrzy. nie zastanawiają się nad tym jak organizm będzie wyniszczony za 10 czy 20 lat bo najważniejsze jest tu i teraz. sukcesy i dążenie do celu. a później sportowa emerytura i wyniszczony organizm… ale cóż, coś za coś, nie?

        taki mały offtop 😉 mam nadzieję, że ci to nie przeszkadza 😉

        pozdrawiam 🙂

  2. witosha pisze:

    cześć,
    z mojego punktu widzenia, brzuch to jest częśc ciała nad którą muszę popracować, dlatego między innymi zacząłem się odchudzać. chwilowo nie ćwiczę bo jestem świeżo po rwie kulszowej, ale potwierdzam (jak mówiło mi kilku fizjoterapeutów) mięśnie brzucha spinają i utrzymują kręgosłup w odpowiedniej pozycji. dlatego po lekkim schudnięciu zacznę pracować nad wzmocnieniem brzucha, a z ćwiczeń najbardziej przypada mi do gustu pływanie i jazda rowerowa.

    pozdrawiam witek

    • Brzuch rzeczywiśćie jest tą częścią, która wymaga nieustannego treningu. Nie chodzi tu tylko o lepszy wygląd, ale i o ogólną poprawę stanu zdrowia. A przy problemach z kręgosłupem, silne mięśnie brzucha to podstawa.

      pozdrawiam 🙂

  3. aktualnieunieruchomiona pisze:

    Świetny artykuł, dawno takiego nie czytałam. 🙂
    Pozdrawiam

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: