Wpływ aktywności fizycznej na sprawność umysłową

aktywność fizyczna a sprawność umysłuKorzystny wpływ ćwiczeń fizycznych na zdrowie jest najczęściej utożsamiany wyłącznie z poprawą kondycji fizycznej. Niewielu jednak wie, iż systematyczna aktywność fizyczna niezwykle pozytywnie oddziałuje także na funkcjonowanie mózgu.

Regularne ćwiczenia fizyczne istotnie wpływają na powstawanie nowych połączeń nerwowych oraz przyczyniają się do zwiększenia ilości komórek mózgu. Jak dowodzą badania, ludzie starsi, którzy regularnie uprawiali jakiś sport mają znaczniej lepiej rozwiniętą i sprawniejszą strukturę mózgu w porównaniu do osób, które w młodości prowadziły bierny tryb życia. Chodzi tu głównie o lepszy stan struktury 3 płatów – ciemieniowego, czołowego i skroniowego. Jest to o tyle ważne, iż płat ciemieniowy odpowiada za sprawną pracę umysłu i szybkość przetwarzania informacji, co u ludzi starszych jest częstym problemem.

Badania u osób po 60. roku życia potwierdziły również, iż codzienny spacer pozwala na zmniejszenie ryzyka demencji o 50% . Również możliwość rozwoju choroby Alzheimera znacząco maleje. Z tego też względu, regularny spacer pomaga sprawniej myśleć, zachowywać sprawność umysłową oraz w pewnym stopniu nawet hamować proces starzenia się mózgu.

Co więcej, według badań, pozytywny wpływ systematycznego treningu na mózg jest widoczny już po 6 miesiącach od rozpoczęcia ćwiczeń. Już po tym okresie zauważalny jest wzrost objętości mózgu.

Ludzie aktywni fizycznie charakteryzują się również dużo lepszą pamięcią oraz koncentracją. Wpływa na to zwiększony, poprzez ćwiczenia, poziom białka oraz większa ilość substancji odżywczych transportowanych do mózgu. Sprawniejsze przetwarzanie i adaptowanie wiadomości wynika także z racji lepszego krążenia krwi u osób ćwiczących.

Już 45-minutowy spacer powtarzany 3 razy w tygodniu może przyczynić się do poprawy funkcjonowania mózgu. Zgodnie z wynikami wpływa on na:

  • lepsze ukrwienie i dotlenienie mózgu,
  • większą zdolność koncentracji,
  • zwiększenie się masy szarych komórek w mózgu,
  • cofnięcie ubytków wynikających z procesów starzenia się mózgu.

Niesamowity wpływ aktywności fizycznej na stan mózgu sprawia, iż jest to sposób na zapobiegnięcie wielu poważnym schorzeniom mózgu oraz na zahamowanie procesu jego starzenia się. Co więcej, ułatwia także koncentrację i przyswajanie informacji. Jeśli więc chcemy, aby nasz mózg był sprawny i zdrowym możliwie jak najdłużej, powinniśmy jak najszybciej zadbać o jakąkolwiek systematyczną formę aktywności fizycznej. Jak widać, efekty jak niesie ona ze sobą są nieocenione.

Advertisements
Otagowane , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Wpływ aktywności fizycznej na sprawność umysłową

  1. free_mind pisze:

    z tym Alzheimerem to aż sprawdziłam i faktycznie! tego bym się nie domyśliła 🙂 no to pozostaje ćwiczyć dla zdrowia ciała i ducha 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: