Woda i trening

nawadnianieJakakolwiek intensywna forma aktywności fizycznej powoduje, iż wraz z potem z organizmu ubywa spora ilość wody i składników mineralnych. Z racji tego, odpowiednie nawadnianie organizmu jest kwestią niezwykle istotną. Co pić podczas ćwiczeń fizycznych, by uzupełnić braki i uczynić trening bardziej efektywnym?

Podczas wzmożonego wysiłku fizycznego organizm traci nie tylko wodę, ale również ważne dla zdrowia składniki mineralne, jak chociażby magnez, potas, wapń czy też sód. Utrata wody i elektrolitów powoduje natomiast istotny spadek wydolności organizm, co w konsekwencji znacząco zmniejsza skuteczność ćwiczeń fizycznych. Z tego też względu, tak ważnym aspektem jest umiejętne przyjmowanie płynów przed rozpoczęciem aktywności fizycznej, podczas niej, jak i po jej zakończeniu. Poziom wody powinien być uzupełniany systematycznie, aby nie dopuścić do uczucia silnego pragnienia. Jest ono bowiem oznaką, iż ilość płynów znacząco spadła, w efekcie czego bardzo ciężko o powrót do prawidłowego poziomu nawodnienia.

Po intensywnych ćwiczeniach fizycznych, większość osób najczęściej wybiera niegazowaną wodę źródlaną uważając ją za najlepszą z możliwych opcji. Niekoniecznie. O ile konsystencja wody sprawia, iż jest ona szybko wchłaniana przez organizm, to jej skład nie uzupełnia jednak utraconych podczas wysiłku minerałów. Wybierając wodę, należy zwrócić uwagę, by była to woda mineralna, bogata w składniki mineralne, szczególnie jony potasu i sodu, gdyż to właśnie ich utrat podczas ćwiczeń jest największa. Jednak, żadna woda w pełni nie uzupełnia wszystkich ubytków elektrolitycznych i energetycznych z racji niewielkiej zawartości elektrolitów.

Najefektywniejszą opcją jest nawadnianie organizmu poprzez napoje izotoniczne. Zawierają one odpowiednio zrównoważony poziom sodu, potasu, magnezu i wapnia. Często są również wzbogacone witaminami z grupy B i C. Napoje izotoniczne wchłaniają się tak szybko jak woda mineralna, jednak dzięki dużej zawartości jonów, minerałów i cukrów efektywnie uzupełniają braki w organizmie po intensywnej aktywności fizycznej. Dzięki temu przywracają one odpowiedni poziom energetyczny w organizmie oraz zapobiegają szybkiemu zmęczeniu. Na tak dużą skuteczność tego typu napojów wpływa również wartość ich ciśnienia osmotycznego, które jest podobne do ciśnienia płynów ustrojowych w organizmie, przez co prędko się wchłaniają i gaszą pragnienie.

Najgorszym z możliwych wyborów są różnego rodzaju słodkie soki czy różnego typu napoje gazowane. Z powodu zawartości ogromnej ilości węglowodanów, przyjmowane płyny wolniej się wchłaniają przez co nie niwelują pragnienia.

Osoby podejmujące jakąkolwiek formę aktywności fizycznej powinny wyrobić w sobie nawyk picia dużej ilości płynów zarówno przed, w trakcie jak i po treningu. Tuż przed rozpoczęciem treningu zaleca się spożycie ok. 500 ml płynów. W jego trakcie, mniej więcej co 15 minut, powinno spożywać się ok. 100 ml, natomiast po jego zakończeniu – podobnie jak przed rozpoczęciem, powinna to być dawka 500 ml. Najlepszym płynem jest napój izotoniczny. Kwestie, na które należy natomiast zwrócić uwagę, to stopniowe spożywanie płynów poprzez małe łyki oraz niedopuszczenie do sytuacji silnego uczucia pragnienia.

Odpowiednie nawodnienie organizmu odgrywa niezwykle istotną rolę w zdrowym trybie życia, dlatego, niezależnie od formy aktywności fizycznej, należy o nim pamiętać i stosować się do powyższych wskazówek.

Advertisements
Otagowane , , , , , , , , ,

2 thoughts on “Woda i trening

  1. Czuczu pisze:

    W trakcie jazdy na rolkach polecam mieć przy sobie zawszę butelkę wody mineralnej !

  2. gość pisze:

    Trochę porad treningowych możecie znaleźć na portalu trening.poradnik.sos.pl. Gorąco zachęcam do lektury.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: