Efektywizacja ćwiczeń fizycznych poprzez stretching

rozciąganie-mięśniStretching, czyli rozciąganie, to forma aktywności fizycznej, która wciąż nie jest zbyt często włączana do planu treningowego. Jest to jednak duży błąd, gdyż kilku minutowy stretching, po zakończonych ćwiczeniach, zwiększa wytrzymałość, poprawia zakres ruchowy, elastyczność mięśni oraz wycisza i odpręża. To jednak tylko niektóre efekty jakie daje rozciąganie.

Stretching to forma ćwiczeń fizycznych, którą należy wykonywać powoli. Istotny jest tu także odpowiedni sposób oddychania, który powinien być głęboki i wolny, przez co pomoże w rozciąganiu i rozluźnianiu napiętych mięśni. Najtrudniejsze są początki stretchingu, gdyż osoba ćwicząca może odczuwać ból. Jednak systematycznie powtarzane rozciąganie niweluja go, a ćwiczenia fizyczne stają się przyjemnością i formą relaksu dla mięśni.

Głównymi zadaniem stretchingu jest zwiększenie zakresu ruchu w stawach i poprawienie ukrwienia w mięśniach. Co więcej, wzmacnia on również ścięgna, zwiększa odporność mięśni na ból oraz przyśpiesza przemianę materii w mięśniach i stawach. Systematyczne rozciąganie zmniejsza zatem ryzyko wystąpienia urazu, redukuje napięcie, nie tylko mięśniowe, ale i psychiczne oraz przyśpiesza regenerację po intensywnej aktywności fizycznej. Korzystnie wpływa także na sylwektę, która znacznie lepiej się prezentuje. Co również istotne, regularny stretching pomaga poprawić osiągane rezultaty w uprawianej przez siebie dyscyplinie sportowej. Ćwiczenia rozciągające to też metoda często stosowana w rehabilitacji i zapobieganiu przykurczom mięśni.

Istnieją różne typu stretchingu. Osoby początkujące powinny zacząć od stretchingu statycznego, który polega na powolnym naciąganiu mięśni aż do uczucia pełnego oporu. Kiedy metoda statyczna przestaje sprawiać trudność można spróbować jednego z bardziej wymagających typów stretchingu, tj. aktywnego, pasywnego, balistycznego bądź PNF. Wybór danej metody jest w pełni uwarunkowany naszym stopniem zaawansowania i oczekiwanymi rezultatami.

Ćwiczenia rozciągające to element, który powinien zostać włączony do każdego treningu, niezależnie od jego intensywności i rodzaju. Jest to konieczność dla utrzymania równowagi napięć mięśniowych. Dlatego też, po każdym treningu, bez względu na jego typ i intensywność, należy poświęcić kilka minut na stretching.

Reklamy
Otagowane , , , , , , , , ,

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: