Rozgrzewka przed aktywnością fizyczną

rozgrzewkaRozgrzewka to nieodłączna część każdego trening, bez względu na jego typ, stopień zaawansowania czy intensywność. Jest to moment, który przygotowuje organizm do wysiłku, którego będzie wymagała od nas wybrana forma ćwiczeń fizycznych. Należy jednak wiedzieć jak umiejętnie ją przeprowadzić, by odpowiednio spełniała ona swoją rolę.

Każdy trening wiąże się z większym zapotrzebowaniem energetycznym. Energie tą organizm czerpie z uwalnianego podczas przemian, wysokoenergetycznego związku – ATP. Istotą jest tu jednak fakt, iż zasoby tego związku są ograniczone i muszą być nieustannie regenerowane. Należy wiedzieć, iż przez pierwsze 10 minut organizm czerpie energię bezpośrednio z komórek. Dlatego też, rozpoczynając intensywny trening bez rozgrzewki, po 10 minutach człowiek czułby ogromne zmęczenie. Aby organizm zaczął czerpać energię z bardziej efektywnych i skomplikowanych procesów, potrzeba czasu. Z tego też względu, aby cały trening był skuteczny, należy rozpocząć go od rozgrzewki i dać organizmowi czas na rozpoczęcie odpowiednich procesów.

Rozgrzewka jest również koniecznością dla mięśni i stawów, które też wymagają odpowiedniego rozgrzania, by wytrzymać późniejszy trening. Komórki śluzowe potrzebują czasu, by zacząć wydzielać płyn maziowy, który zwiększa ciśnienie krwi, temperaturę oraz zmniejsza tarcie. To z kolei uelastycznia mięśnie, zwiększa kontrolę ruch i zmniejsza ryzyko kontuzji.

Aby rozgrzewka, była dobrze przeprowadzona należy pamiętać o kilku kwestiach:

  • intensywność rozgrzewki nie może być zbyt duża, czyli większa niż 50% HRmax
  • powinna trwać minimum 10 minut, a im jest się starszym, tym ten czas się wydłuża
  • nie powinna zawierać kroków o wysokim impakcie – są zbyt intensywne i obciążające oraz wymagają dużej motoryczności
  • kroki powinny w sposób łagodny przechodzić z jednego w drugi – zapewnia to bezpieczeństwo ćwiczeń
  • rozgrzewka nie powinna zawierać kroków skomplikowanych motorycznie – mogą stać się one przyczyną kontuzji
  • ćwiczenia muszą być przemyślane, należy unikać ruchów chaotycznych
  • należy zwracać uwagę na to by ćwiczenia były wykonywane w pełni poprawnie

Forma rozgrzewki zależna jest od rodzaju aktywności fizycznej – inaczej będzie ona wyglądała przed treningiem wytrzymałościowym, a inaczej przed wzmacniającym. Bardzo ważne jest natomiast, aby ćwiczenia rozgrzewające wykonywać poprawnie – nieumiejętnie przeprowadzona rozgrzewka lub jej całkowity brak może bowiem doprowadzić do poważnych kontuzji bądź też sprawić, iż trening będzie nieefektywny.

Advertisements
Otagowane , , , , , , , ,

2 thoughts on “Rozgrzewka przed aktywnością fizyczną

  1. Zrzuć Brzuch pisze:

    Rozgrzewka chociaż 5 minutowa to podstawa każdego treningu 🙂 Fajny post 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: